Autonoom transport te water
Aan ambitie geen gebrek binnen dit project, dit blijkt al uit een van de milestones. Door vanuit de binnenhaven een aansluiting te maken met station Vlissingen, willen de projectpartners een verbinding van zes minuten realiseren. Dit is de geschatte duur wanneer het vaartuig met een snelheid van 15 km per uur over het voorgenomen traject vaart. Het denken in kansen met een reëel beeld van de uitdagingen en de kennis en samenwerking die nodig zijn om deze kansen te verzilveren, is kenmerkend voor dit project. Ketensamenwerking met een focus op de kern van de ontwikkeling, autonoom varen, zorgt voor een grotere kans op succes en een korte ontwikkeltijd. Realisatie van het Field Lab draagt bij aan de human capital positie van de regio doordat het kansen biedt voor creatie van nieuwe hoogwaardige banen. Damen Naval Schelde Shipbuilding uit Vlissingen is voor dit project een samenwerking aangegaan met HZ University, Technische Universiteit Delft, Gemeente Vlissingen, Provincie Zeeland en diverse mkb-ondernemingen en verenigingen. Hun gezamenlijke doelstelling is om de nodige kennis voor autonoom watertransport te ontwikkelen en in praktijk te brengen. Met de kennis die wordt opgedaan binnen het field lab, zullen in de nabije toekomst boten en schepen zonder tussenkomst van menselijk handelen kunnen varen. Voorlopig is het testvaartuig in Vlissingen in het kader van veiligheid nog voorzien van een stuurman, maar op termijn is deze niet meer nodig.
Historische fundamenten voor een nieuwe kern van innovatie in scheepsbouw
Sinds 1875 zijn arbeid en vlijt voor scheepsbouw vervlochten met Zeeland en Vlissingen op de huidige locatie. De weg van de te waterlating van de Willem Ruys naar ontwikkeling van autonome vaartuigen is lang, maar wel een waar alle betrokkenen vol vertrouwen en trots aan verder werken. De voordelen van autonoom varen zijn gelegen in de verbetering van veiligheid. Zo wordt het overgrote deel van ongevallen binnen de scheepsvaart veroorzaakt door menselijk falen. Computers zijn op basis van artificiële intelligentie (AI) beter in staat om langdurig repeterende taken uit te voeren met een kleiner percentage aan ongevallen. Het uitvoeren van foutloze autonome vervoersbewegingen in het havengebied wordt beoogd doormiddel van het gebruik van sensoren op het dak van de boot. Met inzet van deze slimme sensoren in combinatie met de techniek van Captain AI voor het verwerken van de sensordata is het vaartuig in staat relevantie bewegende objecten te detecteren en op basis van extrapolatie zo nodig de koers te wijzigen.